Miten digitaalinen markkinointi voi auttaa yritystäsi

Digitaalista markkinointia pidetään edullisempana, tehokkaampana ja monipuolisempana kuin perinteistä markkinointia, esimerkiksi lehti- tai TV-mainontaa. Mitä digitaalinen markkinointi on, ja mitä hyötyä siitä voi olla myös pk-yrityksille, esimerkiksi hierojalle? Digitaalisella markkinoinnilla viitataan kaikkeen verkossa tapahtuvaan markkinointiin ja viestintään. Yrityksen ei ole pakko siirtyä käyttämään pelkästään digimarkkinointia, vaan se voi käyttää sitä vain markkinointinsa yhtenä osa-alueena. On kuitenkin nouseva trendi panostaa enemmän juuri digitaaliseen markkinointiin, eli verkkosivuston ylläpitoon, sähköpostimarkkinointiin ja sosiaalisessa mediassa mainostamiseen.

Miksi digitaalinen markkinointi on niin tehokasta?

Lyhennettynä ja kärjistettynä digitaalinen markkinointi tarkoittaa sitä, että yrityksellä on laadukkaat verkkosivut, joille ohjataan liikennettä hakukoneoptimoinnilla ja mainostamalla sivustoa muun muassa Facebookissa ja Instagramissa. Yrityksen kannattaa kerätä asiakkailtaan ja sivustollaan vierailijoilta sähköpostiosoitteita, jotta se voi kertoa uusista kampanjoistaan ja muista uutisistaan lähettämällä näille sähköpostia viikoittain tai kuukausittain.

Digitaalinen markkinointi on niin tehokasta, koska tänä päivänä kaikki vauvasta vaariin ovat verkossa. Lähes kaikki tieto etsitään internetistä. Jos joku jyväskyläläinen tahtoo varata ajan hierojalle, hän mitä suurimmalla todennäköisyydellä etsii hierojaa erilaisilla hakusanoilla Googlesta tai Bingistä. Jotta yksittäinen urheiluhieroja erottuisi, hänellä tulisi olla laadukkaat ja hakukoneystävälliset verkkosivut, joilla on suhteellisen paljon kävijöitä. Näin hänen verkkosivunsa sijoittuisi Googlen hakutulosten kärkeen. Ihmiset eivät useinkaan selaa hakutulossivuja kovin pitkälle. Huomio kiinnittyy listan kärkipäässä oleviin muutamaan maksettuun hakutulokseen ja muutamaan luonnolliseen hakutulokseen. Mikäli hieroja tarjoaa myös energiahoitoja, tämä on hyvä mainita sivuilla erikseen, jotta myös energiahoitoja etsivät löytäisivät hänet.

Pelkästään volyymi ei tee digimarkkinoinnista niin tehokasta ja kannattavaa. Toinen syy on se, että mainosmateriaalit ovat erinomaisen hyvin kohdennettavissa. Kun verkkosivut ovat kunnossa, niitä voi alkaa mainostaa esimerkiksi Facebookissa. Facebook-mainonta on erittäin edullista – sinunkin yrityksesi voi tavoittaa tuhatkunta potentiaalista asiakasta noin 50 sentillä – ja mainokset voidaan kohdistaa esimerkiksi tietylle ikäryhmälle, juuri kihlautuneille, autourheiluista kiinnostuneille tai työkseen matkustaville henkilöille. Tuloksia voidaan mitata hyvin tarkasti. On mahdollista seurata, mikä mainoskuva herätti eniten huomiota, tai kuinka monta prosenttia mainosnäytöistä johti ”julkaisuun sitoutumiseen” eli sivustolla vierailemiseen ja mahdolliseen ostotapahtumaan tai ajanvaraukseen.

Mitä pitää ottaa huomioon ennen digimarkkinoinnin aloittamista?

Digimarkkinointi kannattaa aloittaa sillä, että markkinointistrategia suunnitellaan huolella. Alussa voi olla vaikeaa tai mahdotonta tietää, mikä kanava ja millainen mainos puree parhaiten. Siksi onkin hyvä pohtia, että mitä halutaan kokeilla ja millaisella budjetilla. Kun kiinnostusta herättävä mainostyyppi ja tuottoisa kanava on löytynyt, voidaan siihen panostaa enemmänkin. Samaa mainosta ei tietenkään voi pyörittää loputtomiin, vaan on oltava vaihtelua.

Digimarkkinointia suunnitellessa on tärkeää tietää, ketkä ovat yrityksen kohderyhmä. Näin mainosnäytöt osataan kanavoida potentiaalisille asiakkaille, eikä yrityksen rahaa kulu hukkaan. Markkinointia suunnitellessa kannattaa olla jo hyvin selvillä yrityksen imagosta eli siitä, millaisen mielikuvan haluaa antaa. Onko yritys asiallinen ja luotettava, vai nuorekas ja hauska? Sopiiko yrityksen imagoon vitsikkyys? Kuinka paljon yksinyrittäjä haluaa tuoda mukaan omaa persoonaansa?

Digitaalinen markkinointi on Inbound-markkinointia, eli sen idea on herättää asiakkaassa luottamusta ja kiinnostusta. Mainosmateriaalin tavoitteena voi olla opettaa ja viihdyttää. Asiakas voi halutessaan kommentoida Facebook-mainoksia niiden alla olevaan tyhjään, julkiseen tekstikenttään. Yrittäjän tai yrityksen markkinoinnista vastaavan tulisi vastata näihin julkisiin kommentteihin, ja yksityisviestinä lähetettyihin tiedusteluihin. Digimarkkinointi on siis interaktiivista ja toisinaan myös aikaa vievää. 

Internetin käyttömme on murroksessa. Internetiä käytetään yhä enemmän mobiililaitteilla, siksi jokaisen verkkosivun olisi hyvä olla paitsi hakukone-, myös mobiiliystävällinen. Onneksi yrittäjän ei välttämättä tarvitse tietää mitään mobiilimarkkinoinnista, display-mainonnasta, podcasteista ja bannereista. Yritykseen voidaan palkata mainonnan ja markkinoinnin ammattilainen, tai markkinointi voidaan ulkoistaa. Henkilö tai yritys, jolla on kokemusta digitaalisesta markkinoinnista, voi olla yritykselle kullanarvoinen. Tutustuttuaan yrityksen toimintaan ja sen arvoihin, hän osaa optimoida kotisivut, suunnitella sopivat kampanjat ja ehdottaa esimerkiksi affiliate-mainontaa, missä maksetaan muille verkkosivujen omistajille ja esimerkiksi bloggaajille siitä, että he mainostavat kyseisen yrityksen palveluita. Yritys maksaa bloggaajalle, jos asiakas klikkaa blogissa olevaa mainosta, tai sitten yritys maksaa tietyn prosenttiosuuden asiakkaan tekemistä ostoksista. Voidaan sopia myös kertasummasta, jolla bloggaaja tekee positiivisen artikkelin yrityksestä.