Miksi tuotteiden pakkaaminen on yhtä tärkeää kuin tuote

Kaupassa

Kun menet ruokakauppaan, et ehkä tietoisesti tee ostopäätöstä tuotteen pakkauksen perusteella, mutta pakkauksen väri, teksti ja muut yksityiskohdat ovat olennaisessa asemassa valitessasi tuotteita ostoskoriisi. Ehkä ostat tuotteen vanhasta tottumuksesta, mutta ilman tuttua pakkausta et äkkiseltään tietäisi, mikä on juuri sitä tuttua kahvia tai mehukeittoa. Pakkaukset omalla logolla ovat tärkeä myynninedistämiskeino erilaisille yrityksille.

Pakkauksien toinen tärkeä tehtävä on suojata tuotetta ympäristöltä – ja ympäristöä tuotteelta. Pakkaus säilyttää tuotteen laadun ja turvallisuuden. Jos pakkaus on suunniteltu kierrätettäväksi, ei tuotteen pakkaaminen ole niin epäekologista kuin voisi kuvitella. Esimerkiksi kurkut säilyvät pidempään muovikääreessä, joten näin ehkäistään ruokahävikkiä. 

Hyvä pakkaus on toimiva, myyvä ja kierrätettävä 

Jos pakkaus on suunniteltu myyväksi, tuote myy, ja sekin estää ruoka- tai tavarahävikkiä. Jos tuote jäisi hyllyyn, kaikki tuotekehitys ja tuotteen sekä sen pakkaukseen panostettu aika, raha, energia ja materiaali menisi hukkaan. 

Asiakas ei normaalitilanteessa käytä kovin paljoa aikaa tuotteen valintaan. Ihminen näkee noin neljän sekunnin aikana ne tuotteet, joista hän tekee lopullisen valintansa. Seuraavat 2–3 sekuntia kulutetaan päätöksen tekemiseen. Jos tuote ei erotu hyllystä ensimmäisen neljän sekunnin aikana, se ei päädy ostoskoriin. Hyvä pakkaus erottuu muista ja jää mieleen.

Hyvä pakkaus sisältää mahdollisimman vähän materiaaleja. Markkinoilla on jo pehmeässä muovipakkauksessa myytävää jauhelihaa ja pussissa myytäviä pesuaineita. Tällaisten pakkausten valmistamiseen tarvitaan paljon vähemmän muovia, kuin kovien pakkauksien valmistamiseen. Ekologisuutta lisää se, jos pakkaus on kierrätettävä ja uusiomateriaaleiksi sopiva. On kuitenkin totta, että varsinkin elintarvikepakkauksille on asetettu tiukkoja säilyvyys- ja suojaavuusvaatimuksia, mitkä rajaavat pakkaussuunnittelua.  

Ekologisinta ja hienoimmankaan näköistä tuotepakkausta ei osteta toista kertaa, jos pakkauksen avaaminen osoittautuu hankalaksi. Varsinkin ikäihmisille on tärkeää, että sillipurkin tai juustopaketin saa auki helposti. Pyrkimys ekologisuuteen on saanut jotkin yritykset pakkaamaan tuotteensa niin ohkaiseen muoviin, että se hajoaa avattaessa. Pakkaus ei toimi silloinkaan, jos sisältöä ei saa kunnolla ulos. Kelvoton pakkaus aiheuttaa mielipahaa ja turhautumista, ja jatkossa kuluttaja suosii muiden valmistajien tuotteita. 

Muovipakkaus – hyvä vai paha?

Muovi on joustava ja kaasutiivis, ja suoja määräänsä nähden monta kertaa enemmän kuin vaikkapa lasi. Viime aikoina on puhuttu biopohjaisista pakkausmateriaaleista, mutta ainakaan vielä ne eivät ole kaasutiiviitä, ja niitä tarvitaan paljon muovia enemmän. Lisäksi biomuovipakkausten hinta saattaa olla kaksin- tai nelinkertainen tavalliseen muovipakkaukseen verrattuna.

Muovipakkauksista ei olla luopumassa pitkään aikaan, sillä muovipakkauksia valmistavat koneet kestävät jopa 20 vuotta, ja niiden uudistaminen pakkaamaan jotain toista materiaalia olisi valtavan kallista. Muoveja pidetään monin tavoin välttämättöminä, ja niiden käytön uskotaan kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana.

Oikein kierrätettynä muovipakkausten materiaali ei päädy maailman meriin. Suomessa muovista kierrätetään noin 30 prosenttia, ja loput poltetaan energiaksi. Muovin avulla voidaan vähentää ruokahävikkiä, mikä on ympäristön kannalta vielä suurempi ongelma kuin oikein kierrätetty muovipakkaus. Neljäsosa kaikesta kotitalouksien ruokahävikistä on kasviksia, ja ruoka tuottaa neljänneksen tavallisen suomalaisen aiheuttamista ympäristövaikutuksista. Elintarvikkeiden ympäristövaikutukset syntyvät lähinnä tuotantovaiheessa – pakkaus edustaa vain muutamia prosentteja. Myös kuljetusvaiheessa syntyy ympäristövaikutuksia, mutta pitkätkin kuljetukset ovat nykyisin hyvin tehokkaita ja vähäpäästöisiä. Ympäristön kannalta tärkeintä on vähentää ruokahävikkiä, ja se onnistuu muun muassa muovipakkauksilla, mitkä saavat tuotteen kestämään jopa kolme kertaa pidempään kuin pakkaamattomana.

Hyvä pakkaus on yhtä tärkeä kuin tuote  

Uusien elintarviketuotteiden, korujen tai esimerkiksi sukkien valmistajat saattavat panostaa paljonkin tuotekehitykseen, mutta eivät ole valmiita investoimaan toimivan ja helposti erottuvan pakkauksen suunnittelemiseen. Koska asiakkaiden kulutustottumukset eivät muutu helposti, on uutuustuotteella edessään monia vaikeuksia. Noin kaksi kolmasosaa uutuustuotteista ei löydä ostajia. Koska kauppa ei käy, poistuvat monet uutuustuotteet vähin äänin kauppojen valikoimista. 

Uuden tuotteen kehittely ei ala pakkauksen suunnittelemisesta, se on selvä. Pakkaus ja sen suunnitteleminen pitäisi kuitenkin ottaa mukaan hyvissä ajoin, jotta sen suunnittelu ei jäisi viime tippaan, vaan sitä voitaisiin rauhassa miettiä ja kehitellä. Näin saadaan aikaan pakkaus, mikä toteuttaa kaikki pakkaukselle annetut tehtävät eli suojaa tuotetta, vähentää hävikkiä, välittää kaiken olennaisen tiedon tuotteesta ja markkinoi tuotetta tehokkaasti.